Jos Jansen uit Heeze in gesprek met een bezoeker van het formulierenspreekuur.
Jos Jansen uit Heeze in gesprek met een bezoeker van het formulierenspreekuur.

Vrijwilliger Jos Jansen over formulierenspreekuur

Algemeen 325 keer gelezen

HEEZE - Vrijwilligers zijn onmisbaar. Op zoek naar de vraag waarom mensen vrijwilligerswerk doen hier het verhaal van Jos Jansen uit Heeze.

Jos was nauw betrokken bij de oprichting van Het Taalpunt in 2018 en de stuwende kracht achter het daaruit ontstane formulierenspreekuur. Nog steeds bemant hij met enkele collega’s dit inloopspreekuur in de bibliotheek op dinsdagochtend en in het gemeentehuis op vrijdagochtend.
Jos is meer dan dertig jaar directeur geweest van basisscholen in de Randstad en in Geldrop. Als geen ander is hij zich er van bewust dat het aanleren van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen van groot belang is voor de ontwikkeling van het individu omdat alleen dán iemand in zijn/haar verdere leven steeds kan blijven terugvallen op die basis.

Niet vanzelfsprekend

Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen die brief van de gemeente of van de rijksoverheid kan lezen én begrijpen. Het is ook niet vanzelfsprekend dat elke burger een toeslag of iets dergelijks aan kan vragen.
Het formulierenspreekuur is laagdrempelig, een afspraak maken is niet nodig en de vragen zijn heel divers. Jos geeft enkele voorbeelden zoals het aanvragen van een digid, het aanvragen van huur- of zorgtoeslag maar ook het regelen van een medische verklaring als een ouder iemand een rijbewijs wil verlengen. Of denk aan een invalideparkeerkaart of een passagierskaart.
Jos gaat graag op zoek naar de mogelijke oplossingen voor problemen waar hij mee te maken krijgt en probeert de opgedane kennis met zoveel mogelijk mensen te delen omdat, zegt hij “je niet altijd aan de buitenkant ziet waar mensen mee zitten.”
Jos en zijn collega’s pakken niet elk probleem op. Maar als de expertise er niet is, kunnen zij de cliënt wel doorsturen naar de juiste instantie, denk bijvoorbeeld aan het raadsliedenwerk, het sociaal team van de gemeente of het juridisch loket. Op die manier worden veel mensen geholpen.

Kwaliteiten

Jos heeft enkele kernwaardes: hij laat mensen in hun waarde, heeft het niet graag over zelfredzaamheid maar liever over samenredzaamheid. Ook bij de term ‘kwetsbare’ mensen haalt hij zijn schouders op. Het is voor hem te stigmatiserend. Iemand die niet digitaal vaardig is, is niet per definitie kwetsbaar. “Die persoon kan duizend andere vaardigheden hebben die dan net niets met computers te maken hebben. Is dat dan een kwetsbare persoon?” Wat Jos vooral uitdraagt is: laat iedereen in zijn waarde. Ieder mens heeft kwaliteiten maar helaas stranden mensen in de maatschappij door de veelheid van moeilijke regels, de ambtelijke taal, de ingewikkelde constructies en kijk: dan is daar een formulierenspreekuur en dat biedt elke inwoner de mogelijkheid om geholpen te worden.
De visie van Jos is: blijf in gesprek, blijf altijd in gesprek. Probeer met zoveel mogelijk mensen te delen wat je doet. Er zal er altijd één tussen zitten die achteraf denkt: kijk, dat was het moment dat de dingen beter werden voor mij.
Een standaardvraag maar wel heel belangrijke aan Jos is: waarom doe jij dit en wat brengt het jou. Jos is duidelijk: hij is heel bevlogen om mensen te helpen. Hij gaat ‘stralen’ als hij iemand heeft kunnen helpen. Mevrouw De Groot die met haar passagierskaart een middagje kan winkelen met haar vriendin. Meneer Van Wel die ontdekt dat hij 270 euro huurtoeslag per maand kan krijgen en dan genoeg geld overhoudt om zijn kleindochters op een taartje te trakteren als ze jarig zijn.

Spreekuur

Als u denkt een vraag te hebben voor het formulierenspreekuur: elke dinsdag van 10.00 tot 12.00 is Jos met zijn collega’s te vinden in de bibliotheek (’t Perron, Heeze) en elke vrijdag van 10.00 tot 12.00 in het Gemeentehuis Heeze, net links na de ingang.
Wilt u ook vrijwilliger worden bij het formulierenspreekuur? Ook dan bent u meer dan welkom; loop gewoon even binnen tijdens deze uren op de genoemde locaties. Jos en zijn collega’s informeren u graag.

Vrijwilligerswerk

Denk jij nu ook: vrijwilligerswerk is ook wel wat voor mij, maak dan geheel vrijblijvend een afspraak met Marlon Korsten van de Vrijwilligerscentrale Heeze-Leende via vch@cordaadwelzijn.nl.
Bellen of whatsappen naar 06-20372237 is ook mogelijk. Marlon laat je graag de diverse mogelijkheden van vrijwilligerswerk in Heeze-Leende zien.
Of neem een kijkje op https://www.goedbezigheezeleende.nu/ voor de actuele vrijwilligersvacatures.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant